loading...

Socialdemokratiet

Description

Socialdemokratiet

Folketings- og skolevalget 2019 gjorde Socialdemokratiet til det største politiske parti blandt unge vælgere. Læs mere om, hvordan Gonzo Agency førte politisk kommunikation væk fra Christiansborg og direkte ud til unge vælgere.

DERES PROBLEM
Unge vælgere er afgørende for en socialdemokratisk valgsejr. Problemet er, at de har svært ved at ramme og engagere vælgere i alderen 18-24 år.

DE UNGES PROBLEM
Politisk kommunikation står i stærk kontrast til unges sprog- og medievaner. Unge vælgere har svært ved at forstå hvem politikerne er, og hvad de mener, når de formidler deres politiske budskaber.

LØSNING
Socialdemokratiet flytter den politiske kommunikation over på de unge vælgeres egne platforme. Formatet skal være genkendeligt og ligne det indhold, de unge opsøger på digitale platforme. Kommunikationen skal være jordnær og vedkommende, og Mette Frederiksen skal fremstå relatérbar og troværdig blandt unge vælgere. Løsningen er derfor, at politiske budskaber må formes i dialog med de unge.

IDÉ
Gonzo Agency producerer 35 forskellige videoer af 60 sekunders varighed til annoncering på YouTube og Instagram. Ved hjælp af cue-cards nedbryder Mette Frederiksen og YouTube-stjerner barrierer gennem emner, der bringer Socialdemokratiet tættere på unge vælgere. YouTube-stjernerne repræsenterer de unges stemme – præcis som på deres egne kanaler. Mette Frederiksen lytter, kommenterer og fortæller om sig selv, sine værdier og holdninger med udgangspunkt i de emner, der bliver taget op. De unge vælgere kommer langsomt tættere på Mette Frederiksens personlighed og holdninger i et genkendeligt miljø.

SEKVENTIEL STORYTELLING & REAL-TIME OPTIMERING
Budskaberne rulles ud gennem en datadrevet sekventiel mediestrategi, hvor personer, der har set minimum 25% af en video bliver eksponeret for en ny. Videoerne rummer gradvist mere politisk indhold i takt med, at modtagerne bliver eksponeret for flere videoer. På den måde differentierer vi langsomt Socialdemokratiets poltik fra andre politiske partier.

Gennem løbende overvågning optimerer vi kampagnen i real-tid. Kampagneindsatsen kulminerer i et biografspot og et event med Mette Frederiksen, hvor en af de involverede YouTubere, Anna Briand mødes på Nationalmuseet.

RESULTATER

Socialdemokratiet blev det største parti blandt unge vælgere i alderen 18-24 år, og Socialdemokratiet vandt både skole- og folketingsvalget 2019.

Målgruppestørrelse:  528.000

Hver person i målgruppen så en given video til ende 4,6 gange.

Kampagnen blev blandet andet nævnt i Politiken, hvor den fremhæves af unge førstegangsvælgere og analyseinstituttet Wilke, som en af de få succesfulde kommunikationskampagner målrettet unge under folketingsvalget.

Fra artiklen: “STUDIET PEGER på i hvert fald to mulige og meget forskellige undtagelser for det overordnede billede. For det første har Socialdemokratiet kørt sponserede reklamer på YouTube, hvor Mette Frederiksen har allieret sig med unge youtubere, hvor hun siger sin mening og den unge siger sin mening”, som en 19-årig gymnasieelev gør opmærksom på. Her kaster youtuberen Anna Briand glans over Socialdemokratiets måske kommende statsminister. Det er en god idé af to egentlig ret enkle og åbenlyse årsager: Det er det rigtige medie, og der er mulighed for direkte identifikation. Og det virker ifølge de unge deltagere i de mobiletnografiske studier.

EKSEMPLER PÅ CONTENT TIL MEDIEKAMPAGNE

Categories: